Kreowanie wizerunku firmy – podstawowe kroki
Gdy słyszymy frazę „kreowanie wizerunku”, mamy wrażenie, że wiemy, o co chodzi, bo wiele razy już o tym słyszeliśmy i coś tam wiemy. Najczęściej kojarzy nam się to z jakimś procesem budowy odpowiedniego wizerunku, osoby lub firmy. I tak właśnie jest. Kiedy powinniśmy pomyśleć o poddaniu się takiemu procesowi? Oczywiście gdy zakładamy własny biznes lub już prowadzimy działalność. Jak kreowanie wizerunku firmy wygląda w praktyce? O tym poniżej…
Co to precyzyjnie znaczy „kreowanie wizerunku firmy”?
Wizerunek firmy to ogół odczuć, jakie mają ludzie stykający się z naszą firmą i jej marką. Nie chodzi tylko o klientów, ale wszystkich tzw. interesariuszy oraz całe otoczenie firmy. Dobra wiadomość jest taka, że na te odczucia można bezpośrednio wpływać, poprzez zaprojektowanie i realizację odpowiednich działań. Ważną rolą marki firmy jest takie działanie na zewnątrz i wewnątrz, by aktywnie wpływać na swój odbiór w otoczeniu. Zbiór takich działań nie będzie jednak efektywny, jeśli najpierw nie zbudujemy tożsamości firmy. Jest to zespół cech, wartości i innych elementów, które wszystkie razem tworzą jej unikalny charakter, zrozumiały dla odbiorców i przyciągający do współpracy, zachęcający do skorzystania z oferty itp. Tak więc kreowany wizerunek firmy to część pracy nad jej marketingiem.
Bez marketingu kreowanie wizerunku firmy nie jest możliwe
Dlaczego? Bo marketing obejmuje te elementy, które bezpośrednio wpływają na wizerunek firmy. Weźmy chociażby taki tzw. Marketing Mix, czyli konstrukcję produkt-cena-dystrybucja-promocja. Czy produkt (lub usługa), który sprzedajemy, ma wpływ na wizerunek firmy? W zależności od tego, jak jest zaprojektowana jego funkcjonalność, jak wygląda opakowanie, jaka jest jakość i trwałość produktu – a my jesteśmy jego autorem, projektantem – może on rzutować pozytywnie lub nie, na firmę, która się pod nim podpisuje. Chyba, że tylko dystrybuujemy a nie produkujemy sprzedawany asortyment, wtedy może się nam wydawać, że jakość produktu nie wpływa na wizerunek. Ale wpływa, bo jeśli tylko produkt znajduje się na naszej magazynowej półce, w oczach klienta bierzemy za niego odpowiedzialność.
Tak więc wszystkie działania, które podejmujemy dookoła produktu przekładają się na wizerunek firmy. Dotyczy to także polityki cenowej sprzedawanego towaru (promocje, rabaty, programy lojalnościowe itp.) oraz wspomnianej dystrybucji czy po prostu kanałów dostarczania towaru / usługi. Nawet jeśli są to np. szkolenia online, nie sądźmy, że internetowa jakość transmisji narzędziami, na których pracujemy, nie odbija się na wizerunku firmy. Bo się odbija. Także tych kwestii nie unikniemy. Jednym słowem – na wizerunek wpływa wszystko. Oczywiście, największy wpływ przypisujemy promocji, czy w bardziej aktualnym ujęciu – komunikacji marketingowej. O ile podczas np. dystrybucji jesteśmy często zdani na podwykonawców czy zakupione systemy przesyłu, o tyle na formy i treści promocyjne mamy większy wpływ. Gdyby trzeba wybrać, co w tym obszarze jest najważniejsze, można by wskazać dwie rzeczy: promocyjne wsparcie sprzedaży oraz budowanie świadomości marki. I znów, obie te rzeczy przekładają się wprost na kreowanie wizerunku firmy.
Inne elementy kreujące wizerunek firmy
Każdy element od logo przez obsługę klienta czy ulotkę promocyjną, po rozmowę z konsultantem, buduje jej wizerunek. Identyfikacja wizualna, która wizualnie „streszcza” firmę, jest często pierwszym elementem, z którym styka się potencjalny klient. Niejako „wchodzi” w ten sposób w jej świat i wartości. Treści informacyjne i marketingowe bywają pisane przez przypadkową osobę (w przypadku małych firm nawet samego właściciela). Dla właściwego wykreowania wizerunku firmy poprzez publikacje lepiej, by pisał je copywriter. Warstwa wizualna i słowo są bardzo istotne, ale najważniejszym elementem budującym wizerunek i tak jest kontakt człowieka z człowiekiem. Więc: obsługa klienta, zadbanie o jego potrzeby i korzyści, to cały obszar wizerunkowy – także do przemyślenia i zbudowania.
Zróbmy plan kreowania wizerunku firmy
Bez planu efektywne kreowanie wizerunku firmy także nie jest możliwe. Aspektów, które w tym kreowaniu należy wziąć pod uwagę jest tyle, że warto zacząć od porządnego planu. To plan strategiczny i najlepiej długofalowy, zawierający m.in. takie składowe jak cele, konieczne analizy (np. konkurencji, naszych klientów itp.), opis koncepcji, formy postępowania, dobór narzędzi służących do tego „kreowania wizerunku firmy” Plan musi zostać dostosowany do potrzeb naszego biznesu, dający wytyczne do budowania relacji z klientami, obejmować działania przekładające się na budowę i wzrost jej rozpoznawalności, wreszcie budować komunikację o firmie do różnych grup odbiorców.
Chcemy to zrobić optymalnie? Znajdźmy eksperta kreowania wizerunku firmy
Nie wystarczy poczytać trochę w Internecie by dobrze wykreować wizerunek swojej firmy. Warto skorzystać przynajmniej z jednej konsultacji u specjalisty, by ułożyć sobie priorytety i plan działania. Takie podejście generuje same korzyści. Specjalista od wizerunku czy mentor marki wesprze w określeniu punktów koniecznych do realizacji, zapewni spojrzenie z zewnątrz na projektowany wizerunek oraz obiektywny feedback. Może też pełnić rolę inspiratora, pierwszego odbiorcy, konsultanta pomysłów, podjąć się koordynacji działań nad kreowaniem wizerunku naszej firmy.
Pamiętajmy, dobry wizerunek ma na to wszystko ogromny wpływ. Na nasz sukces także.
Autor: Dorota Anna Wróblewska, MentorMarki.pl