Sukces-Firmy.pl

Porady dla przedsiębiorców

Myślisz o sprzedaży swojej firmy? To musisz rozważyć w pierwszej kolejności!

Właściciele firm ciężko pracują, aby założyć i rozwijać swoją działalność. Jednak może nadejść czas, kiedy poczują potrzebę sprzedaży swojej firmy lub przeniesienia się do innej firmy. Chociaż możesz nie czuć, że czas nadejdzie dla ciebie, jako właściciel firmy, zawsze powinieneś mieć przygotowany plan na taką sytuację, zanim ona się pojawi.

Chociaż szczegóły takiego planu będą się różnić w zależności od wielkości, złożoności i sytuacji finansowej Twojej firmy, istnieje kilka czynników, które każdy właściciel firmy powinien rozważyć przed podjęciem decyzji o sprzedaży.

Struktura biznesowa i własność

Struktura Twojej firmy i to, kto jest jej właścicielem, wpłynie na sprzedaż Twojej firmy. Jeśli jesteś jedynym właścicielem / właścicielem swojej firmy, decyzja należy do Ciebie i nie wymaga wielu formalności.

Jeśli jednak Twoja firma jest zorganizowana jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub korporacja, wszyscy członkowie i / lub akcjonariusze muszą wyrazić zgodę na sprzedaż firmy. Taka umowa może przybrać formę uchwały korporacyjnej, która jest zwykle podyktowana umową operacyjną lub regulaminem spółki. Wreszcie, w zależności od struktury korporacyjnej Twojej firmy, mogą istnieć inne formalności korporacyjne, których należy przestrzegać, aby sprzedaż Twojej firmy była ważna.

Konsekwencje podatkowe

Niezależnie od struktury sprzedaży, sprzedaż Twojej firmy nieuchronnie pociągnie za sobą konsekwencje podatkowe. Ze względu na wyspecjalizowany charakter prawa podatkowego skutki podatkowe są poza zakresem niniejszego artykułu – jednak zdecydowanie zaleca się skonsultowanie się z doradcą podatkowym lub skorzystanie z usług certyfikowanego księgowego przed wystawieniem firmy na sprzedaż.

Należyta staranność

Chociaż o należytej staranności mówi się przy zakupie firmy, jest ona równie ważna przy sprzedaży firmy. Im lepiej jesteś przygotowany, tym lepiej będzie, gdy poprosisz o pełną wartość swojej firmy i dokonasz ostatecznej transakcji.

Podczas sprzedaży firmy ważne jest również, aby chronić siebie i informacje o firmie. Zwykle kupujący prosi o wgląd do dokumentacji finansowej firmy. Przed ujawnieniem jakichkolwiek prywatnych informacji o swojej firmie, upewnij się, że chronisz się, prosząc potencjalnego kupującego o podpisanie umowy o zachowaniu poufności.

Pracownicy

Pracownicy są nieodłączną częścią sukcesu każdej firmy. W związku z tym, rozważając sprzedaż swojej firmy, należy uważnie obserwować ich status i traktować go uczciwie. Pamiętaj, aby wcześniej omówić sprzedaż swojej firmy z pracownikami i porozmawiać o pracownikach z potencjalnymi nabywcami.

Wartość

Trudno jest przypisać wartość firmie, nad którą ciężko pracowałeś, czasami przez lata. Jeśli jednak zdecydujesz się sprzedać swoją firmę, ważne jest, aby odłożyć na bok wszelkie emocje, które mogą skłonić Cię do zażądania nierealistycznej ceny za zakup firmy. Istnieje wiele formuł i sposobów, które mogą pomóc w określeniu realistycznej wartości Twojej firmy. Na przykład możesz zatrudnić rzeczoznawcę biznesowego lub przeprowadzić badanie rynku, aby dowiedzieć się, jaką wartość ma rynek dla Twojej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *