Co to jest seo optymalizacja stron internetowych?
Co to jest seo optymalizacja stron internetowych? To pytanie najczęściej zadają osoby, które chciałyby, aby ich treści wyświetlały się wysoko w wynikach wyszukiwarki. Wysoki wynik w rankingu wyszukiwarki Google gwarantuje duże zasięgi nie tylko na stronie internetowej sklepu czy marki, ale także w social mediach, na firmowym blogu etc. Pomaga to w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i ułatwia odbiorcom jej zapamiętanie. Seo to jednak stosunkowo skomplikowany proces, który w dodatku daje pierwsze efekty dopiero po kilku miesiącach od wdrożenia odpowiednich działań. Jak zadbać o poprawną optymalizację seo stron internetowych? Podpowiadamy!
Co to jest seo?
Seo to skrót od angielskiego search engine optimization, czyli optymalizacja wyszukiwarki. Jego podstawowym celem marketingowym jest osiągnięcie przez stronę internetową, jak najlepszej pozycji w bezpłatnych (czyli organicznych) wynikach wyszukiwania konkretnych fraz i słów kluczowych. To jedno z najważniejszych i zarazem najbardziej skomplikowanych narzędzi marketingowych służących do promowania swojej działalności w sieci. Osoby, które chcą przystosować swoją stronę internetową do wymagań seo, szczególnie z początku, czeka bardzo dużo pracy.
Jak zrobić seo na stronie internetowej?
Jak zrobić seo na stronie internetowej? Początku optymalizacji można doszukiwać się już na etapie projektowania strony. Dla seo niezwykle ważny jest również UX designer, czyli suma wszystkich reakcji i odczuć, których doświadcza internauta w wyniku przebywania na danej stronie internetowej. Liczą się tutaj między innymi takie elementy, jak:
- Przejrzysty interfejs strony (łatwa nawigacja, menu, zakładki);
- Funkcjonalność (zabezpieczenia, szybkość działania strony, responsywność);
- Użyteczność (czytelność informacji, ogólny przekaz);
Krótko mówiąc, strona musi być przejrzysta dla użytkownika. Internauta musi wiedzieć, w którym miejscu strony się znajduje, jak wrócić do poprzednio przeglądanych treści, a także intuicyjnie się po niej poruszać. Dzięki temu z pewnością pozostanie na stronie dłużej i z chęcią na nią powróci.
Linkowanie na stronie internetowej
Niezwykle ważnym elementem optymalizowania strony internetowej jest linkowanie. Warto tutaj wyróżnić m.in.:
- Linkowanie wewnętrzne (na stronie);
- Linkowanie zewnętrzne (na innych portalach, serwisach etc., przekierowujące na daną stronę);
- Linkowanie zdjęć;
Linkowanie stron zewnętrzne to jeden z elementów seo, które odpowiadają za zwiększenie ruchu na stronie oraz pozycji w wyszukiwarce Google. Polega ono na zdobywaniu wartościowych linków zwrotnych, które będą kierować internautę bezpośrednio na optymalizowaną witrynę. Z kolei linkowanie wewnętrzne wspiera działania UX i ułatwia poruszanie się po stronie. Sprawia również, że użytkownik dłużej pozostaje na danej witrynie.
Analiza SERP
Przygotowując stronę do optymalizacji warto zdecydować się również na analizę SERP. Czyli analizę konkurencyjnych stron i serwisów, które przedostały się na topowe miejsca w rankingu wyszukiwania. Ułatwia to lepsze dopasowanie materiałów na stronie. Przy optymalizacji stron internetowych niezwykle ważne jest również śledzenie bieżących wydarzeń i podążanie za trendami internetowymi. W tym celu możesz posłużyć się wspomnianą analizą lub skorzystać z dostosowanych do tego narzędzi marketingowych, takich jak Google Trends.
Analiza seo
Gdy już wprowadzisz na swoją stronę wszelkie działania związane z seo, niezbędna staje się skrupulatna analiza działań seo. Taka analiza pozwoli ci z łatwością określić, czy wdrożone działania przynoszą wymierne efekty i idą w dobrym kierunku. Sprawdzisz w ten sposób potencjał swojej witryny i ocenisz jej postępy w organicznych wynikach wyszukiwania. Analiza seo odpowiada także za optymalizację techniczną strony, jej responsywność oraz bada prędkość jej ładowania.
Analizę seo można zlecić profesjonalnym agencjom seo. Zdecydowanie warto wykonywać ją okresowo. W takich badaniach niezwykle przydatne stają się narzędzia, takie jak Senuto, Google Search Console czy Brand24. Jeśli chcesz, aby twoja strona stała się tak przejrzysta i popularna, jak sklep internetowy Lidla, Morele.net albo sklep online Mohito, zdecydowanie nie powinieneś rezygnować z analizy swoich działań w sieci.
Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k