Pracodawco, czy odczuwasz niepokój na myśl o home office? Niepotrzebnie – poznaj korzyści.
Biorąc pod uwagę, że w wyniku pandemii koronawirusa (COVID-19) wielu pracowników pracuje obecnie w domu, czy praca zdalna może być wdrażana na stałe? Jakie są korzyści z pracy w domu dla pracodawcy?
Tradycyjnie praca w domu stawia pod znakiem zapytania zaufanie. Wielu pracodawców odczuwało niepokój w umożliwieniu pracownikom pracy z domu tylko dlatego, że nie są obecni. Chociaż nie oznacza to, że pracodawcy będą monitorować swoich pracowników w miejscu pracy, istnieje wrażenie, że widzą osobę w pracy. Jednak z powodu lockdownu wielu pracodawców dostrzega korzyści dla pracowników pracujących w domu.
Niektóre z korzyści płynących z pracy w domu dla pracodawcy
Z perspektywy rekrutacji możesz poszerzyć swoją pulę selekcji, jeśli pozwolisz na pracę w domu. Nie tylko możesz dotrzeć do najlepszych talentów w dowolnym miejscu w kraju, ale możesz także dotrzeć do pewnych grup ludności, do których inaczej byś nie był, takich jak pracujący rodzice i osoby pełniące obowiązki opiekuńcze.
Praca w domu może zapewnić pracownikom lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, co z kolei może zwiększyć zaangażowanie pracowników i pomóc w zwiększeniu poziomu retencji pracowników. W przypadku braku dojazdów pracownicy zdalni mają również więcej czasu i mogą nawet zdecydować się na wcześniejsze rozpoczęcie pracy z powodu braku dojazdów. Praca w domu może też mniej rozpraszać. Naturalnie jest mniej interakcji, mniej pogawędek w biurze, cichszy poziom hałasu i mniej spotkań.
Istnieje również możliwość zaoszczędzenia pieniędzy, zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Oszczędności mogą sięgać od braku konieczności płacenia za powierzchnię biurową dla firm, które mogą wykonać całą zdalną operację, po oszczędności na hurtowych zamówieniach materiałów biurowych i innych oferowanych przez Ciebie udogodnień.
Z perspektywy społecznej odpowiedzialności biznesu praca w domu ma pozytywny wpływ na środowisko. Widzieliśmy poprawę emisji dwutlenku węgla w wyniku światowego lockdownu i chociaż te ulepszenia były tymczasowe, uwydatniły to, co jest możliwe przy mniejszej liczbie dojazdów.
Jakie wyzwania niesie praca w domu dla pracodawcy?
Jak każdy sposób prowadzenia firmy, istnieją również wady związane z personelem pracującym w domu. Oto tylko niektóre z wyzwań związanych z pracą w domu. Dla niektórych możliwość monitorowania wydajności pracowników może być wyzwaniem. Zależy to jednak od roli, sposobu pomiaru tej roli i istniejących procesów, które umożliwiają firmie monitorowanie wydajności i zarządzanie nią.
Praca w domu może być trudna w przypadku integracji nowego pracownika w firmie i kształtowania kultury pracy zespołowej, ponieważ naturalnie dochodzi do mniejszej interakcji fizycznej między zespołem. Oznacza to po prostu, że należy poświęcić większy nacisk i przemyśleć sposób, w jaki firmy prowadzą swoje firmy i utrzymują spójność zespołu w przyszłości.
Biorąc pod uwagę surowe przepisy Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) może być większa szansa na zagrożenia bezpieczeństwa informacji, a zatem konieczne jest posiadanie skutecznych systemów i narzędzi do łagodzenia tego – to będzie ważniejsze i być może kosztowne we wprowadzaniu.