Sukces-Firmy.pl

Porady dla przedsiębiorców

Układ ABS i do czego służy – sprawdź, czy to wiesz!

Trudno w to uwierzyć, ale układ przeciwblokujący lub hamulce ABS nie zawsze były standardowym wyposażeniem. W rzeczywistości jeszcze trzydzieści lat temu hamulce ABS były nadal uważane za opcję premium, dostępną tylko w samochodach z wyższej półki. Obecnie systemy ABS są praktycznie tak samo wszechobecne jak pasy bezpieczeństwa i z tego samego powodu. Po prostu nie można przeceniać bezpieczeństwa.

Czy wiesz, jaki jest Twój układ ABS i do czego służy?

Hamulce przeciwblokujące nazywane są tak, ponieważ po zatrzymaniu samochodu w panice zapobiegają blokowaniu kół, co może spowodować niebezpieczną utratę kontroli. Układy ABS robią to poprzez wysyłanie impulsu płynu hydraulicznego do zacisków hamulcowych zamiast pojedynczego podmuchu. Impuls ten zapobiega blokowaniu kół poprzez szybkie załączenie i zwolnienie ciśnienia hydraulicznego, umożliwiając w ten sposób szybsze i bezpieczniejsze zatrzymanie samochodu.

Wizualnie samochód z systemem ABS nie różni się zbytnio od samochodu bez niego. Elementy mechaniczne i hydrauliczne są w dużej mierze takie same lub przynajmniej podobne. Samochód z ABS nadal ma tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe. Nadal będziesz mieć zaciski hamulcowe, przewody hamulcowe i główny cylinder. Interfejs operatora jest identyczny: naciskasz pedał hamulca, a samochód zwalnia aż do zatrzymania.

Jaka jest zatem techniczna różnica między ABS a konwencjonalnym układem hamulcowym?

Układ ABS składa się z kilku elementów, których nie ma w konwencjonalnych układach. Po pierwsze, jest pompa ABS. Umiejscowienie będzie się różnić w zależności od samochodu, ale w większości przypadków będzie znajdować się w pobliżu głównego cylindra i wzmacniacza hamulca. Pompa ABS, czyli jednostka hydrauliczna, dostarcza pulsacyjne ciśnienie hydrauliczne do każdego zacisku hamulcowego. Oczywiście różne koła mogą wymagać innego ciśnienia hydraulicznego do zatrzymania. Dla rozróżnienia, samochód z ABS będzie miał czujniki prędkości kół przy każdym kole. Aby to wszystko powiązać, istnieje moduł sterujący ABS, czyli komputer, który odczytuje dane wyjściowe z czujników prędkości kół i interpretuje dane, aby poinformować moduł hydrauliczny ABS, co ma robić.

W większości przypadków układ ABS nie wymaga dodatkowej konserwacji w porównaniu z układem konwencjonalnym. Należy jednak zwrócić uwagę na informacje dotyczące naprawy fabrycznej. W niektórych przypadkach będziesz potrzebować dostępu do równoważnego fabrycznie skanera, aby prawidłowo odpowietrzyć hamulce po otwarciu układu hydraulicznego. W takich przypadkach standardowe odpowietrzanie hamulców może nie wystarczyć do oczyszczenia modułu hydraulicznego z pęcherzyków powietrza.

Nowoczesne systemy są dość trudne, a problemy są rzadkie. Jeśli zaświeci się lampka ostrzegawcza ABS, nie panikuj. Konwencjonalne części układu hamulcowego będą działać normalnie, ale funkcja ABS będzie wyłączona. Jeśli nie możesz samodzielnie zdiagnozować i naprawić problemu, następnym przystankiem powinien być wykwalifikowany warsztat, a części samochodowe w sklepie autobits.pl znajdziesz bez trudu i w dobrej cenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *